Boski cytrynowiec

Jak mijają pierwsze dni Nowego Roku? U mnie dużo pracy nad artykułami. Mało czasu dla siebie i jeszcze mniej na bloga, niestety. Musimy to zmienić. W dodatku pęka mi głowa od tygodnia (mam prawdopodobnie jakieś problemy z zatokami, nie wiem, nie mam czasu tego sprawdzić). Za to w każdej wolnej chwili pochłaniam trylogię Igrzyska śmierci. Od poniedziałku zdążyłam przeczytać dwa tomy, a teraz jestem w połowie trzeciego. Dawno mnie nic tak nie wciągnęło jak to. Polecam! 



W tym wszystkim chce Wam przekazać przepis na genialne ciasto. Pierwszy raz miałam okazję spróbować je u mojej Cioci. I z miejsca zakochałam się w nim. Minęło trochę czasu zanim wzięłam przepis, ale w końcu mi się udało. Pierwsza próba jego zrobienia była niestety opłakana, za to za drugim podejściem wszystko wyszło idealnie. 



Oto przepis na boski cytrynowiec. 


Biszkopt: 


* 5 dużych jajek 
* 125 g cukru

* 125 g mąki 
* mały cukier wanilinowy 
* płaska łyżeczka proszku do pieczenia 

Masa cytrynowa: 

* Półtorej szklanki zimnej wody (375 ml) 
* szklanka cukru
* mniej niż pół szklanki soku z cytryny (najlepiej taki typu cytrynka w butelce)
* 2 budynie waniliowe bez cukru
* 3/4 szklanki zimnej wody do rozpuszczenia budyniu 
* 1 kostka masła 

Masa śmietanowa: 

* 500 ml śmietanki 36%
* 2 cukry wanilinowe 
* 5 łyżek gorącej wody + 2 i pół łyżki żelatyny 

Dodatkowo: 

* 3-4 paczki herbatników
* 3/4 szklanki cukru pudru + sok z cytryny 5 łyżek na lukier


Białka oddzielamy od żółtek i ubijamy na sztywną pianę. Następnie dodajemy oba cukry i miksujemy. Kolejno przesiewamy mąkę z proszkiem do pieczenia, miksujemy, a na koniec dodajemy żółtka i miksujemy do połączenia składników.

Ciasto wylewamy na blachę wyłożoną papierem do pieczenia. Pieczemy w piekarniku nagrzanym do 170 stopni (termoobieg) przez około 25-35 minut do tak zwanego "suchego patyczka". 
Ciasto studzimy. 

Robimy masę cytrynową. Półtorej szklanki zimnej wody razem z cukrem i sokiem z cytryny zagotować. W 3/4 szklanki wody rozpuścić budynie waniliowe. Następnie budynie wlać na gotującą się wodę z cytryną. Lać powolutku i dokładnie, energicznie mieszać żeby masa się nie ścięła (wiem co mówię!). Gotować na małym ogniu do zgęstnienia. Kiedy masa będzie gęsta zestawiamy z ognia i dodajemy kostkę masła, najlepiej pokrojoną w mniejsze kawałki. Dodając masło dalej energicznie mieszamy do całkowitego rozpuszczenia się tłuszczu. Następnie taką gorącą masę wylewamy na biszkopt i wstawiamy do lodówki. 

Kiedy masa cytrynowa będzie schłodzona i ścięta robimy masę śmietanową. Ubijamy 500 ml śmietanki 36%. Pod koniec ubijania dodajemy 2 cukry wanilinowe. Dalej ubijamy tak aby śmietana zrobiła się sztywna. Następnie w 5 łyżkach wody rozpuszczamy żelatynę i gorącą dodajemy do śmietany, którą ciągle ubijamy. Po dodaniu miksujemy jeszcze przez chwilę. Taką masę wykładamy na masę cytrynową. 

Na masie śmietankowej układamy herbatniki, jeden obok drugiego, dość ciasno. Następnie robimy lukier cytrynowy (cukier puder + sok z cytryny) i dokładnie polewamy wszystkie herbatniki. Tak przygotowane ciasto wkładamy do lodówki, najlepiej na całą noc, tak aby herbatniki zmiękły pod wpływem lukru i masy. A potem zajadamy się do woli! :) Smacznego! 



Nowych czytelników zapraszam na swój fanpage na facebooku! Bądźcie na bieżąco z tym co się dzieje w mojej kuchni ! :)

Komentarze

Popularne posty